Jouw werkgeversmerk is jouw liefdesbrief

Heb je weleens een liefdesbrief geschreven of, misschien nog leuker, ontvangen?

Waar vind jij dat een goede liefdesbrief aan zou moeten voldoen?

Ik doe een voorzetje:

De brief:

  • moet authentiek zijn
  • heeft een helder perspectief richting de gewenste toekomst en is inspirerend
  • zorgt voor een goede basis om op verder te bouwen in de liefde
  • Weet wat de ontvanger belangrijk vindt en speelt daarop in
  • Springt er zichtbaar uit

Echt: Succes verzekerd!

Een gaaf boek* over Employer Branding dat hier voor me ligt noemt bovenstaand rijtje als kenmerken van een sterk werkgeversmerk. Als je het de juiste (toekomstige) medewerkers naar hun zin wilt maken moet je een cultuur van daden en woorden vormen die de mensen waarvan jij dat wilt eigenlijk een beetje “verliefd” maakt op hun werk: Het wordt een plek waar ze gewoon erg graag zijn.

Ergens graag willen zijn

In een LinkedIn webinar (“LinkedIn Forward – De toekomst van werk begint nu“) dat ik deze maand volgde zei Jose bokhorst, Managing director Netherlands, Robert Walters Group het zo:

“Een werkomgeving waar je niet moet zijn maar een community waar je wil zijn”

Research van uitzender Randstad uit 2020 heeft aangetoond dat maar liefst 96% van de werkenden de match tussen persoonlijke waarden en bedrijfscultuur belangrijk vindt om ergens plezierig te werken.

Met die wetenschap kun je gaan bouwen aan je werkgeversmerk. Toch?

In veel sectoren is een enorme strijd gaande om schaars talent. De mensen die jij graag binnen jouw bedrijf zou inlijven hebben het voor het kiezen.

Dat kiezen doen ze op basis van emotie.

Jouw cupido op de arbeidsmarkt

Hoe maak jij jouw bedrijf tot een beleving, gevoel in de harten van je (toekomstige) medewerkers?

Dat soort vragen bespreek ik altijd in de uitgebreide vacature-intake bij de start van een recruitment opdracht. Het is één van de redenen dat ik uitsluitend exclusief voor de opdracht(vacature) werk. Zo kan ik de juiste dingen doen, als jouw “cupido” op de arbeidsmarkt.

Ik beloof je hierbij dat ik, op redelijke termijn, nog wat meer zal schrijven over de ins and outs van een werkgeversmerk (Employer Branding).

*Bouwen aan een sterk werkgeversmerk | Inge Sijpkens & Sascha Murk