Voorsorteren op betere tijden

 

Ja, het zijn bijzondere tijden.

 

Dat hoef ik je niet te vertellen.

 

Het is oktober en ook het Midden- en kleinbedrijf houdt de adem in: Komt er een lockdown om het Coronavirus te beteugelen of blijft er ruimte om bedrijvig te blijven?

 

Wat ik er als recruiter van merk is heel divers. Ik werk, zoals je weet, doorgaans voor MKB-ondernemers en dat zijn doorgaans doordouwers en friskijkers.

 

Toch zie ik wel dat voorgenomen personeelsuitbreiding nu soms wordt uitgesteld en indiensttredingen worden vertraagd door positieve Coronatesten. Het mooist om mee te maken is om te zien dat er steeds wegen worden gevonden om door te gaan. Dat varieert van rechtmatig gebruik te maken van de NOW-regeling tot aan het uitstekend faciliteren van thuiswerkplekken.

Blijkbaar had ik een Coronacrisis nodig om te ontdekken

 

Zelf zit ik al maanden lang overwegend te werken vanaf m’n thuiswerkplek. Zit nu toevalligerwijs na een maand weer eens op kantoor. Dat thuiswerken werkt dusdanig goed dat ik per mei 2021 de sleutels van mijn kantoor in Zwolle inlever. Blijkbaar had ik een Coronacrisis nodig om te ontdekken dat een kantoor eigenlijk “opsmuk” is: Niet nodig op uitstekend m’n werk in recruitment te kunnen doen.

 

Twee zomermaanden uitgezonderd ben ik ook in Coronatijden onverminderd actief en druk geweest in recruitment. Alle eerste, individuele kennismakingen deed ik vanuit m’n thuiskantoor met behulp van Videocalls. Meerdere mensen bij meerdere opdrachtgevers voorgesteld. Steeds weer sloot de indruk die ik van de sollicitant had per video naadloos aan bij de indruk die ik kreeg bij het social-distance gesprek op locatie opdrachtgever. Ik ben zelfs aangenaam verrast over de persoonlijke touch die je kunt bereiken in een videogesprek.

 

Deze tijd is dus een tijd om voor te sorteren op de toekomst na Corona. Voor mij betekent dat dus in ieder geval afscheid nemen van m’n kantoor. Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe jij aan het voorsorteren bent.

 

Als jij MKB-er bent, dus over deze crisis heen durft te kijken heb ik wel wat tips voor je.

 

4 HR gerelateerde tips voor MKB ondernemers die willen groeien na Corona

De best presterende bedrijven zijn groepen die aanvoelen als een warme, op elkaar betrokken familie

Benut talent dat je al hebt rondlopen

Ik leg dit even uit met een simpel voorbeeld: Bij een opdrachtgever trok een van de commerciële mensen aan de bel. Hij vond het commerciële aspect van zijn werk erg leuk maar miste het “bouwen aan een team”, iets wat hij in zijn vorige werk deed. M’n opdrachtgever is eens goed met deze medewerker om tafel gegaan. Resultaat: Directeur doet, wat hij toch al wilde, een stapje terug uit de operationele aansturing en zijn medewerker is helemaal gelukkig in zijn nieuwe rol: Die van salesmanager.

 

Maak tijd voor je mensen

Ik hoop van harte dat je dat al deed maar nu, in deze ingrijpende tijd, is het misschien extra belangrijk. De best presterende bedrijven zijn groepen die aanvoelen als een warme, op elkaar betrokken familie. Onderlinge betrokkenheid legt ook onbesproken ambities bloot. Ambities waar je samen vaak wat mee kunt binnen je organisatie.

 

Wees verrassend warmhartig

Ja, dan denk je natuurlijk aan een verrassend cadeautje voor je thuiswerkende medewerker. Laat je hart spreken in onverwachte aandacht, attenties want geven loont. Ik ga dit verder niet voor je voorkauwen.

 

Laat recruitment niet versloffen

Zorg dat je alert blijft op nieuw talent, nieuwe aanwas voor je bedrijf.

Het kunnen zomaar “gouden tijden” worden waarin schaarse professionals opeens beschikbaar komen vanwege, hoe triest dat ook is, reorganisaties en faillissementen.

Als je talent al langer in beeld hebt is dat goed te doen.

Vanuit Draiv Recruitment staan we graag voor je klaar: Slagvaardig, up-to-date in techniek, tegen fatsoenlijke tarieven.